VAN LANCKER Mit-Daniëla
Colette (olieverf op canvas)
ID: 202506152131
Open Deur Academie Berchem 2025
Atelier Schilderen
Campo & Campo
Land: BEL
LT
Eindwerken 2023 van de Academie Berchem - Selectie
ID: 202306091665
Er werd een hoog niveu bereikt.
Monique Gysels bracht weer divers, overdacht en soms gedurfd werk op het podium bij Campo & Campo.
De glaskunst zit in een vernieuwende fase die zachtheid uitstraalt en speelt met het thema tijd en eindigheid.
Land: BEL
LT
Proces Jan Fabre: 'No sex, no solo' schetst onjuist beeld. Jan pakte iedereen.
ID: 202204021259
Land: BEL
GYSELS Monique
Born in captivity (reviewed)
ID: 202202222334
mixed technique
Perhaps Gysels (°Antwerp, 1953) reflects on the fate of animals and how this affects our own lives. Are we unfree before being born?
Land: BEL
GYSELS Monique
Born in captivity
ID: 202106281436
mixed technique
Perhaps Gysels (°Antwerp, 1953) reflects on the fate of animals and how this affects our own lives. Are we unfree before being born?
Land: BEL
LT
O'Final van 10 tot 15 juni 2021
ID: 202106050026
Dit jaar gaat de O'Final van de Academie Berchem opnieuw door ! Bij Campo en Campo op de Grote Steenweg en in het Zuiderpershuis worden o.m. schilderijen en beeldhouwwerken van de vierde en zesdejaars studenten tentoongesteld. Ook enkele van de sculpturen van Monique Gysels zijn er dit jaar bij ( C&C).
GYSELS Monique
Het verwachten - Regard d'espoir
ID: 202105172347
Beeld in terracotta naar levend model.
No time to wait till her mouth can
Enrich that smile her eyes began
William Henry Davies (1871-1940)
GYSELS Monique
Babel (detail) - 2020
ID: 202105060012
sculptuur in hout (90 x 63 x 53 cm)
God is de aanstichter van de verwarring op aarde. (Genesis 11,9)
1 Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken.
2 Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sinear bij een vlakte, en daar vestigden ze zich.
3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur.’ De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie.
4 Ze zeiden: ‘Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken.’
5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren.
6 Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik.
7 Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan.
8 De HEER verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt.
9 Zo komt het dat die stad Babel heet, want daar bracht de HEER verwarring in de taal die op de hele aarde gesproken werd, en van daar verspreidde hij de mensen over de hele aarde.
Alles wel beschouwd, gewikt en gewogen, is God de uitvinder van de taalgrens en in België wil dat wat zeggen !
nws
14 december 2019: kunstenaar Panamarenko (1940-2019) overleden. R.I.P.
ID: 201912141661
DS
De Vlaamse overheid moet op zoek naar 2.313 kunstwerken. Die heeft ze volgens haar inventaris wel in bezit, maar ze weet niet waar ze zijn.
ID: 201803294578
Land: BEL
RAHIR Claude (1937-2007)
bloesems
ID: 201803260214
privé-collectie
©LT-20180325
Land: BEL
LT
gezien bij Veilinghuis Bernaerts: genderneutraal, dacht ik toen
ID: 201803181841
De automatische correctietool van Microsoft onderlijnde 'genderneutraal' (kijk, nu doet ie het weer) met van die rode golfjes. Zou het dan toch fout zijn?
Land: BEL
NN
kunstschilder Renaat Ivens (1935-2016) overleden. R.I.P.
ID: 201611281488
Papa, opa, maar ook echtgenoot, artiest en vriend,
is in alle stilte van ons heengegaan.
We zijn fier op je, we gaan je missen.
Renaat IVENS
weduwnaar van
Agnes BEELDENS
Kunstschilder
Sint-Niklaas, 7 januari 1935 - Lier, 28 november 2016
Kinderen en kleinkinderen
Stefan en Geertrui Van der Meersch - Ivens
Pieter en Anca, Thomas en Liezel, Katrien en Stef, Anne
Bart en Veerle Ivens - Muylaert
Matthias en Charlotte, Alexander en Claire, Andreas
Keith en Katelijne Brumberg - Ivens
Axel, Celine
Koen en Ginevra Ivens - Lovatelli
Laura
De families Ivens en Beeldens
Het afscheid heeft in intieme kring plaatsgehad.
Rouwadres: Familie Ivens
p/a Uitvaartzorg Hans Van den Bogaert
Lispersteenweg 274, 2500 Lier.
HERREBOUDT Petra
het haar van Brigitte Bardot - potlood
ID: 201406142322
foto genomen door Lucas Tessens, Sint-Lucas Academie voor Beeldende kunsten Kapellen, 20140614
nws
6 december 2013: Musée Fin-de-Siècle Museum open zijn deuren
ID: 201312065249
Musée Fin-de-Siècle Museum. Every end is a new beginning
Vier jaar na de opening van het Musée Magritte Museum, de eerste fase in de herschikking van de federale collecties, openen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België op 6 december 2013 het Musée Fin-de-Siècle Museum, de tweede fase in dit moderniseringsproces.
1868 - 1914
Het nieuwe Musée Fin-de-Siècle Museum brengt Brussel rond de eeuwwisseling in beeld als het culturele kruispunt van Europa. Deze unieke verzameling van Belgische kunstenaars als James Ensor, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert, Victor Horta, Henry Van de Velde en Philippe Wolfers en buitenlandse kunstenaars als Paul Gauguin, Auguste Rodin, Pierre Bonnard, Emile Gallé, Louis Majorelle en Alphonse Mucha plaatst deze artistieke scène te midden van het internationale kunstgebeuren.
De organisatie van de salons van Les XX (1883-1894) en La Libre Esthétique (1894-1914) in onze museumzalen maakt van Brussel een uniek trefpunt van de artistieke creatie in die periode. Daarbij wordt niet zozeer gefocust op het impressionisme, maar ook op het symbolisme, het wagnerisme én de art nouveau die het beeld van Brussel sterk hebben bepaald. “Brussel, hoofdstad van de art nouveau” is niet enkel een architecturale realiteit: de term verwijst ook naar de dynamiek van een samenleving. En die manifesteerde zich in alle domeinen van de artistieke creatie: literatuur, schilderkunst, opera, muziek, architectuur, fotografie en poëzie; Maurice Maeterlinck, Emile Verhaeren, Jean Delville, Henri Evenepoel, Constantin Meunier, Maurice Kufferath, Guillaume Lekeu,…
EEN MULTIDISCIPLINAIR AVONTUUR
Dit verhaal in beeld brengen kon enkel via een samenwerkingsverband met de Koninklijke Bibliotheek, Koninklijke Muntschouwburg, de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, de Cinematek, de Bibliotheca Wittockiana, de Koning Boudewijnstichting en het Koninklijk Conservatorium van België. Bij deze partners horen ook nog Belfius en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat de uitzonderlijke Verzameling Gillion Crowet in depot geeft, één van de hoogtepunten en meteen ook de sluitsteen van ons tentoonstellingsparcours.
Het budget bedraagt ongeveer 8,7 miljoen euro waarvan meer dan een miljoen afkomstig is van Baron en Barones Gillion Crowet – wier kunstcollectie in al haar pracht schittert op niveau -8 van het museum. De Koninklijke Musea zelf investeerden 2,7 miljoen euro in de renovatie van de tentoonstellingsruimtes. Tot slot is er de tussenkomst van de Regie der Gebouwen in de renovatie van de zalen en in de klimaatregeling- en de belichtingsonkosten, waarbij voor het Musée Fin-de-Siècle Museum een globaal bedrag van 5 miljoen euro werd vrijgemaakt.
Het Musée Fin-de-Siècle Museum wil voor iedereen toegankelijk zijn en is daarom ook aangepast aan mindervalide personen. Een open publieke ruimte en een aangepast onthaal voor specifieke doelgroepen, maken dat iedereen kan meegenieten van deze unieke ervaring.
Iedereen kan er even wegdromen bij de vele schitteringen van het fin de siècle.
MICHEL DRAGUET
ALGEMEEN DIRECTEUR
DS
Het Antwerpse Museum voor Schone Kunsten gaat op zoek naar schilderijen en beeldhouwwerken die ooit aan kabinetten zijn uitgeleend, maar waar geen spoor meer van terug te vinden is.
ID: 200709074778
Tja, wie aan een politicus leent ... Vraag dat maar aan Leo Goovaerts.
Noteer dat het wel om kunstwerken gaat die aan ons allen - de burgers van dit landje - toebehoren.
Land: BEL
nws
2 september 1938: beeldhouwer Arthur Pierre (1866-1938) overlijdt te Antwerpen. R.I.P.
ID: 193809020099
Arthur Pierre (Antwerpen, 30 juli 1866 - aldaar, 2 september 1938) was een Belgische beeldhouwer. In Antwerpen is heel wat beeldhouwwerk van Pierre terug te vinden, zoals de Kariatiden op de Boerentoren, de bronzen adelaar op het British Dominions House op de Meir en de beelden "Scheikunde" en "Scheepsbouw" op de binnenkoer van de Technische Hogeschool aan de Antwerpse Paardenmarkt.
Pierre ligt begraven op de begraafplaats Schoonselhof, waar eveneens heel wat werk van hem terug te vinden is. De firma Verhuizingen Arthur Pierre is naar hem genoemd. Deze firma deed tijdens de Duitse bezetting van Antwerpen in wereld oorlog 2 het transport van joden naar de dossinkazerne in Mechelen. Vanuit Mechelen werden ze verder getransporteerd naar concentratiekampen.
wiki, 20230102
Land: BEL
André Collin (1862-1930)
Jonge bedelaarster - Jeune mendiante - 1893
ID: 189300001057
Houtskool - Fusain, 60x46cm, Tournai, Musée des Beaux-Arts
[src: 20030076:72]
Land: BEL
LT
5 december 1815: kunstwerken vanuit FRA via Brussel teruggebracht naar Antwerpen
ID: 181512057866
19300020: 35
zie in dit verband ook 19490027: 230 en de voetnoot van de vertaler; Castlereagh, de Britse onderhandelaar op het congres van Wenen, maakte eigenlijk geen punt van de teruggave van de kunstwerken aan de rechtmatige eigenaars en wilde die eigenlijk aan Frankrijk laten.
Land: BEL
LT
1815: teruggave kunstwerken: Commission pour la Remise et la Conservation des Objets d'Art recouvrés sur la France
ID: 181500007823
Deze commissie werd opgericht om de uit de kerken en andere plaatsen weggevoerde kunstwerken terug te bezorgen aan de eigenaars.
19300020: 35
Land: BEL
LT
1 september 1800: decreet van Napoleon: kunstwerken moeten over musea verdeeld worden
ID: 180009017841
Het betrof hier ook de uit België weggevoerde kunstwerken. De toepassing van dit decreet bemoeilijkte later de restitutie.
19300020: 35
Land: FRA
nws
Pieter Bruegel de Oude (Breugel of Breda, ca. 1525-1530 – Brussel, 9 september 1569) overlijdt te Brussel
ID: 156909098855
Land: BEL
VAN EYCK Jan
Portret van een man met blauwe kaproen, va. 1430
ID: 143000008841
Olieverf op paneel.
Muzeul National Brukenthal, Sibiu, Romania
Jan Van Eyck, Maaseik? ca. 1390? - Brugge, 1441
Land: BEL
Back to top