Nota over ontduiking kijk- en luistergeld in Waals gewest

TESSENS Lucas
Nota over ontduiking kijk- en luistergeld in Waals gewest


*FAXBERICHT • FAX MESSAGE

To: CIPAL, t.a.v. dhr Jos Franken, Adjunct van de Directeur-Gene¬raal/¬Team Leader KLG, Cipalstraat 1, 2440 GEEL.
From: Lucas TESSENS, Bestuurder/Research Director
Date: 19970921
Ref: Ontduiking kijkgeld in het Waals gewest (262 gemeenten)
Pages (this one included): 2
Tel: 014-57.65.52
GSM: 075-23.79.20
Fax: 014-58.35.00


VERTROUWELIJK

Geachte Heer Franken,
Beste Jos,

Teneinde voorbereid te zijn op een eventuele opdracht vanwege de com¬binatie IBM-CIPAL hebben wij alvast een analyse doorgevoerd van de ontdui¬king van kijkgeld in het Waals gewest (262 gemeenten).
Aangezien wij (nog) niet beschikken over kabel-cijfers per gemeente, hebben wij het aantal geregistreerde TV-houders (per 31.12.1996, excl. hotels en verhuring) gedeeld door het aantal particuliere huishoudens (cijfers Rijks¬register per 1.1.1997).
Het Waals gewest scoort hier met 79% beduidend lager dan het Vlaams gewest (87,4%). Het verschil tussen beide gewesten is concordant met de resultaten van recent onderzoek naar normbesef en waarden.
We geven hieronder de TOP 10 van de gemeenten waar de ontduiking, gemeten naar dit criterium, (hoogstwaarschijnlijk) het grootst is. U merkt dat de afwijking van het gewest-gemiddelde enorm kan zijn en dat het stedelijk fenomeen weer tenvolle speelt.

1. Liège 61
2. Ottignies-Louvain-la-Neuve 62
3. Mons 68
4. Froidchapelle 70
5. Huy 71
6. Mont-Saint-Guibert 71
7. Lasne 71
8. Verviers 72
9. Chaumont-Gistoux 72
10. Charleroi 72


Commentaar:

1) Het Waals gewest is (mede) wegens de kleinere bevolkingsdichtheid minder bekabeld dan Vlaan¬deren (83.9% tegen 93.3%)(zie noot). Een matching met kabel¬abonnee-bestanden laat aldus een grotere proportie ontduikers (antenne-bezitters) ongemoeid. Zulks betekent dan weer dat de inzet van meer contro¬leurs ten velde aan¬gewezen is.
2) Anders dan in Vlaanderen zou men met de Franse gemeenschap moeten kunnen bedingen dat IBM(-CIPAL) de vrije hand krijgt in de methodische bestrijding van de ontdui¬king. Alsdan zou men kunnen bedingen dat de resultaten van de strijd tegen de ontduiking gelieerd zouden zijn aan een commissie voor de outsourcing-contractant, i.c. IBM (en dus onrechtstreeks CIPAL).
3) Er zijn aanwijzingen (cfr. normbesef en kleinere pakkans) dat bij gelijkblij¬vende inzet van middelen de strijd tegen de ontduiking in Wal¬lonië minder resultaat zal opleveren dan in Vlaanderen.
4) Men zal bij de interpretatie van ontduikingscijfers ook rekening houden met productiviteitsverschillen tussen de inningscentra (Namur < Aalst). Verschil¬len in 'managerial skills' kunnen deze distorsies nog versterken.
5) Een diepgaand 'due diligence'-onderzoek met een aantal 'nulmeti¬ngen' is meer dan aan¬gewezen alvorens zich contractueel vast te spijkeren.


Met vriendelijke groet,






Noot:
benaderende kabelpenetratie bij particuliere gezinnen in de 3 gewesten
(RTD 19960930/R¬R 19970101):
• Vlaams gewest: 93.3%
• Brussels gewest: 75.2%
• Waals gewest: 83.9%
TESSENS Lucas@ wikipedia