Kadaster: nota Lucas Tessens aan Ben Weyts voor onderhandelaars Jo Vandeurzen en Bart Dewever

LT
Kadaster: nota Lucas Tessens aan Ben Weyts voor onderhandelaars Jo Vandeurzen en Bart Dewever
Ben,

Op jou verzoek zend ik je in attach de nota over de overheveling van het Kadaster.

Hieronder dezelfde tekst zodat je kan copiëren.

Veel succes voor de onderhandelaars !

Vanaf zaterdag zit ik voor één week in Italië.

Ik zend cc. aan Bart.

Met vriendelijke groeten,

Lucas TESSENS

MERS - Media Expert Research System

MERS Antique Books Antwerp

M. Courtmansstraat 27

B - 2600 - Antwerpen

Belgium

Tel: 03-218.51.13

Mobile: 0475-209.500

mailto:Lucas.Tessens@skynet.be

http://www.mers.be/



Vertrouwelijke nota voor Bart en Jo

Overheveling van het Kadaster (Patrimoniumdocumentatie) naar de gewesten

Vanaf 1999 zijn de gewesten bevoegd om zelf de Onroerende Voorheffing te innen. In een outsourcingverband werd in het Vlaamse gewest waardevolle expertise opgebouwd. De werking is succesvol en de resultaten zijn schitterend: van de 14,6 miljard euro die tussen 1999 en 2006 werden ingekohierd, is 14,4 miljard euro effectief geïnd. De betaalratio ligt op 99,03%. Deze resultaten werden geboekt met een honderdtal gemotiveerde personeelsleden. Voor de gehele periode 1999-2006 werd slechts 94 miljoen euro uitgegeven aan werkingskosten.

Het Kadaster als instrument

De inkohiering van de OV gebeurt op basis van de bestanden die jaarlijks door het Kadaster worden aangeleverd. Het Kadaster fungeert met andere woorden als een instrument van de belastinginning.

Kadaster en inning OV beter in één hand

De ervaring leert dat het beheer in één hand van de kadasterbestanden en de bestanden van de OV noodzakelijk is voor een beter en efficiënter fiscaal bestuur. In de logica dat de bijzaak de hoofdzaak volgt, is het aangewezen dat elk gewest haar eigen kadastergegevens beheert. De noodzakelijke ICT-aanpassingen in het kadaster moeten in functie staan van de belastinginning en de gewesten zijn het best geplaatst om het instrument (het Kadaster) aan een efficiënte inkohiering.

Voordelen

De gemeenten, de grootste beneficiënten van de OV, zullen kunnen profiteren van deze grotere efficiëntie.

De burger kan voor alle materies inzake onroerende goederen terecht bij het eigen gewest en zodoende wordt de idee van het “enig dossier tenvolle gerealiseerd. Bovendien kan een integratie van Kadaster en OV zorgen voor een kortere behandelingstermijn van bezwaarschriften. Nu moet de OV vaak lang wachten op adviezen van het Kadaster alvorens te kunnen antwoorden op een bewaarschrift.

Het personeelskader van de Patrimoniumdocumentatie blijkt volgens een onderzoek last te hebben van demotivatie, stress en vrij hoge leeftijd (zie Jaarverslag Patrimoniumdocumentatie 2006, p. 59 en 60). Een nieuwe werkomgeving en een duidelijk toekomstplan kan voor remedies en nieuwe perspectieven zorgen.

Timing

Binnen de 30 dagen na de vorming van de nieuwe regering: samenstelling van drie werkgroepen (Kadaster –Vlaams Gewest, Kadaster – Waals Gewest, Kadaster – Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Taken: voorbereiding overheveling ambtenaren (modaliteiten), overdracht van de specifieke kadaster-expertise, historisch archief en alle metadata, apparatuur, kaarten (fysische en digitale).

30 juni 2008: overdracht van de testbestanden en programmatuur aan de gewesten.

1 jan 2009: overname van nodige personeel.

1 jan 2009: alle gewesten volledig bevoegd voor hun eigen kadaster.

Een overkoepelend orgaan binnen FOD-Financiën waakt erover dat uitwisseling van kadastrale bestanden tussen de gewesten onderling mogelijk blijft (compatibiliteit van de ICT).

Delen van expertise

De formateur heeft van de Vlaamse Overheid de toezegging gekregen dat de in het Vlaamse gewest opgebouwde expertise inzake de inning van de OV beschikbaar zal worden gesteld aan de andere gewesten. Het is bekend dat die kampen met een manklopende inning van de OV.

Lucas TESSENS

2007-08-15



P.S.

1) Bovenstaande nota verwijst gewild NIET naar het Vlaamse regeerakkoord van 2004 maar stelt de instrumentele voordelen van de overheveling in het daglicht. Tracht deze discussie buiten het communautaire te houden.

2) De drie werkgroepen (zie timing) moeten onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Wie het snelst fietst komt eerst aan.
LT@ wikipedia