fusie Renault - Fiat/Chrysler in de maak

nws
fusie Renault - Fiat/Chrysler in de maak
In zo'n 50-50-constructie verwatert het belang van de Franse staat van 15 naar 7,5 procent. Naar verluidt werd Nissan (voor 43 procent in handen van Renault) laat op de hoogte gebracht van de besprekingen en dat zorgt voor verdere frustraties.
De fusie is bedoeld om een zogenaamd 'kritische massa' te bereiken op mondiaal niveau en de Chinezen te counteren. De grote zorg van de Franse vakbonden is het behoud van werkgelegenheid.
De Europese constructeurs zijn bezorgd over hun marktaandeel in het groeiende segment van de elektrische wagens. China produceert 60 procent van de elektrische batterijen; Zuid-Korea levert 25 procent van de mondiale productie. Nog belangrijker is de houdgreep die China heeft op de grondstoffenmarkt en met name op de zeldzame metalen.
De elektrificatie van de energiemarkt brengt heel het economische bouwwerk in beweging.
Wat de werkgelegenheid betreft: de productie van elektrische wagens vergt veel minder arbeidskrachten omdat de robotisering veel intenser kan worden doorgevoerd.

nws@ wikipedia