conclusie anti-ontduikingscampagne 1997 kijk- en luistergeld (recup-tekst van 1997)

TESSENS Lucas
conclusie anti-ontduikingscampagne 1997 kijk- en luistergeld (recup-tekst van 1997)
Nota voor het Kabinet WDM.
Naast de aangiften via het 0900-nummer zijn er nog de schriftelijke aangiften via Aalst, de directe stortingen op het rekeningnummer, de aangiften via het loket en die via de web-site. De opbrengst van de anti-ontduikingscampagne schatten wij op dit ogenblik (5 dec.) op 233 miljoen BEF.
Alhoewel diepgaander onderzoek nodig is om deze stelling te bevestigen, durven we nu toch al stellen dat Vlaanderen na deze campagne afstevent op een Europees record: het laagste percentage qua ontduiking van kijkgeld.
Een diepgaand en nog lopend MERS-onderzoek wijst uit dat Vlaanderen reeds gunstig afstak bij de situatie in het Waalse en het Brusselse gewest. Vooral Brussel is een echt probleemgebied wat ontduiking betreft. Na deze campagne zal de "kloof" tussen de gewesten nog verbreed zijn.

Dat zulks gerealiseerd wordt met een minumum aan middelen (cfr. het klein aantal controleurs) en dat we - internationaal gezien - toch op een hoog bedrag aan "licence fee" zitten, wat ontduiking "lucratief" maakt, vormt een (te verifiëren) merkwaardige vaststelling.

De hoge penetratie van de kabel en de wettelijk voorziene matchingsmogelijkheid met de abonneelijsten zijn niet te onderschatten troeven omdat zij de PERCEPTIE van de PAKKANS gunstig beïnvloeden.

De campagne heeft hierop inhoudelijk ingespeeld en gewild deze perceptie versterkt. De gebruikte mediamix en de gefaseerde overgang van 'nationale' media (BRTN, dag- en weekbladen) naar 'regionale' media (regio-TV) hebben de 'nabijheid' van de pakkans gevoelig verhoogd. De bijkomende redactionele aandacht ('free publicity') heeft een katalysator-effect gehad.

Ook vanuit media-technisch én sociologisch oogpunt vormen de campagneresultaten een unicum omdat zelden een zo hoge graad van meetbaarheid van de feedback ('response rate') wordt bereikt.
TESSENS Lucas@ wikipedia